سئو

سئو

سئو

سئو

طراحی پلان چیست؟

 طراحی پلان چیست؟

آموزش اصول و درست همیشه یکی از دغدغه های اصلی افراد  است. همه به دنبال مکانی برای آموزش درست و کامل هستند در هر زمینه ای فرق ندارد. بخصوص اگر این آموزش به صورت عملی نیز باشد. آموزش مربوط به طراحی در رشته معماری همیشه بخش مهم و اساسی را به خود اختصاص می دهند. مجموعه اسکیما همیشه اندیشه اموزش درست را در ذهن خود داشته است. آموزشی گروهی، اصولی و هدفمند برای پرورش افرادی درست در بازار کار.

 رعایت اصول در طراحی های ساده ویا بصورت طراحی تخصصی بروی پلان همیشه بخش مهم و واجب کار معماران به حساب می آید به طور کلی پلان به یک برشش افقی فرضی از بنا برای نشان دادن جزئیات داخل ساختمان در ارتفاع معادل 2/3 طبقه از کف گفته می شود. اگر بخواهیم خیلی ساده آن را تعریف کنیم پلان نمای از بالای یک اتاق یا یک ساختمان است. توجه داشته باشید که هرپلان مختص خود آن ساختمان است. به این دلیل که نیازهای هر ساختمان با هم متفاوت است و این نیاز سنجی که بخش مهمی از کار را شامل می شود باید توسط طراح در ابتدای کار برآورد شود.

پلان های معماری در دسته مختلفی شامل این موارد قرار میگیرند: پلان موقعیت زمین؛ پلان طبقات؛ پلان مبلمان طبقات؛پلان بام( شیب بندی)؛

در طراحی پلان نکات مهمی است که باید به آن توجه شود مانند: دیوارها؛ این دیوارها انواع مختلفی دارند، ضخامت دیوارها؛ نبودن بار روی دیوارها؛ ضخیم بودن دیوار خارجی. به طور کل در نظر داشته باشید در طرح یک پلان نوشتن محیط های لازم در داخل ساختمان البته به ترتیب نیاز والویت ساختمان ؛ جهتی که هر یک از محیط ها در داخل ساختمان قرار م یگیرند؛ نورگیری کلی شاختمان از هر طرف به چه صورتی است؛ این مساحت و متراژ هر بنا به چه صورتی است؛ و این محیط های داخلی هر خانه با هم چه ارتباطی  با هم دارند.

با توجه به تمامی این مسائل که بخشی از آن هم گفته شد. آموزش درست اصولی برای شروع کار بسیار حائز اهمیت است. ما در مجموعه اسکیما این اهمیت را دانسته ایم و بدنبال اجرایی کردن کامل آموزش طراحی پلان در اصفهان هستیم . البته دوره های برگزاری برای همه عزیزان در سراسر کشور قابل شرکت کردن است. حضور استاتید این دوره و رضایت شرکت کننده و حتی شرکت در دوره های دیگر خود گویای این مهم است.



آموزش طراحی داخلی

آموزش طراحی داخلی 

اواسط قرن بیست و یکم بود که بحث طراحی داخلی به طور کلی چهره ی جدیدی به خود گرفت. حتی گاهی یکسری از افراد به آن طراحی محیطی نیز می گویند. در هر مجموعه و تخصصی قطعا یکسری قواعد و قانون هایی نیز وجود دارد. برای مثال جنبه های سازه ای موجود در یک ساختمان؛ برنامه ریزی سایت؛ ساخت محوطه و فضای بیرونی بنا تا چیدمان وسایل و مبلمان ها و به طور کلی جزئیات داخلی که در بخش های مختلفی از ساختمان و طراحی داخلی دخیل هستند.

امروزه ابعاد طراحی بسیار زیادتر از قبل شده است برای همین افراد طراح در این زمینه به صورت گروهی مشغول بکار هستند. و هرکدام یک جنبه از ابعاد وجودی کار را در برگرفته اند. از شخصیت دادن به فضا گرفته تا پاسخ به سوالات روانشناختی در این زمینه و در نظر گرفتن ابعاد روانشناسی این مسئله است تاطراحی های کلی بنا و طراحی ها ریز و جزئیات فضای داخلی و محیط بیرونی. البته در نظر داشته باشید طراحی ها فقط محدود به خانه ها نیستند و ابعاد طراحی داخلی و محیطی بسیار وسیع تر از این ها است. خانه ها؛ هتل ها، پاساژ ها با ابعاد و کارآیی های مختلف؛ ساختمان و برج های مسکونی نیز شامل این موارد نیز قرار خواهند گرفت.

همین گستردگی ابعاد کار در بحث آموزش هم گستردگی ایجاد کرده است. و شاخه های مختلف آموزشی را ایجاد کرده. مباحثی که باید به آن ها در وقت خودش پرداخت.

بحث اموزش طراحی داخلی دیگر مثل قبل نیست و خیلی گسترده تر از آن عمل کرده است. چه بسا گسترده تر هم بشود.

ما این نیاز روزافزون جامعه شهری به منظر و مواهب طبیعی و حتی کمبود روز به روز آن را دیدیم، به همین دلیل گروه معماری اسکیما اقدام به تأسیس دپارتمان منظر و فضای سبز در مجموعه خود نموده است . این مهم بواسطه ی تخصصی شدن موضوعات حوزه منظر و نیاز به حضور کارشناسان و متخصصین بوده که انجام پروژه های حرفه ای لنداسکیپ بدون حضور آنها در تیم طراحی معماری غیرممکن می باشد.

 از اینرو گروه معماری اسکیما از کارشناسان رشته های فضای سبز، منظر، مکانیک و لایتینگ در جهت انجام پروژه های خود بهره می برد . در کنار کار حرفه ای، آموزش استایل های 7 گانه طراحی لنداسکیپ نیز بطور جدی در برنامه آموزشی اعضاء گروه معماری اسکیما قرار داشته است . به همین دلیل برآن شدیم دوره هایی مختص در زمینه آموزش طراحی داخلی در اصفهان را  برای علاقه مندان در این زمینه ایجاد کنیم.

دیدگاه اعضاء و همکاران گروه معماری اسکیما بر این است که در آموزش طراحی منظر باید علاوه بر بُعد بصری و زیبائی شناختی، به موضوعاتی چون نحوه انتخاب گونه گیاهی، پرورش و نگهداری آنها و همچنین استفاده هوشمندانه از آب به عنوان عنصری ارزشمند در چرخه زیستی با توجه به بحران آب نیز توجه شود .

طراحی های مخصوص نما

 طراحی های مخصوص نما 

همیشه برخورد اول و دید اول نسبت به هر چیزی باعث می شود نصف برداشت اولیه افراد از اون مطلب در ذهنشان ایجاد شود. برای همین است که نمای ظاهری ساختمان ها و کلا تمامی مکان ها حتی پاساژها، هتل ها و دیگر اماکن از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل امروزه طراحان به این بخش اهمیت خاصی می دهند و حتی بخش بندی های زیادی برای انواع طرح ها متناسب با فضای کاربردی آن دسته بندی کرده اند. و دوره های آموزشی متفاوتی فقط مخصوص این مبحث ایجاد کرده اند. برای مثال: نمای کلاسیکف نمای رومی، نمای رومی، نمای آجری، نمای مینیمال، نمای اسلامی و.....

چیزی که بسیار اهمیت دارد در ابتدای کار هدف از اون طرح و برنامه ریزی برای نمای خارجی آن است. حتی محیط و شهری که در آن بنا ساخته شده است هم در این طرح بسیار حائز اهمیت است. امروزه بحث بر سر این مسئله است که فضاهای شهری بخصوص شهرهایی که از لحاظ قرار داشتن آثار تاریخی بسیار غنی هستند باید این محیط ها حفظ شود ولی بصورت مدرن تر و امروزی تر

برای مثال شهر اصفهان جز یکی از شهرهای تارخی در ایران به حساب می آید. حساسیت یکسری از افراد فعال در این حوزه وحتی افراد فعال در حوزه میراث فرهنگی بر این مسئله است که ما باید برای حفظ این تاریخی و فرهنگی بودن بیاییم و از نماهای مناسب با این فضا ولی به شکل مدرن تر آن استفاده کنیم. تاکید بر استفاد ه از نمای آجری بسیار زیاد تر از قبل شده است و نماهای رومی نفی شده اند بخصوص اگر بنا در نزدیکی یکی از مکان ها تاریخی واقع شده باشد. برای همین طراحان خوش دوق و خلاق از این سبک و نوع مخوصص آجری بودن آن استفاده کرده و با تلفیق این سبک از متریال با طرح های خاص توانسته اند نماهای جالب و زیبایی را حفظ کنند تا هم زیبایی و شیکی ساختمان و فضای هر حفظ شود و هم به حفظ فرهنگ و اصالت شهر کمک شده باشد. با این کار حتی افراد بیشتری هم جذب این سبک نسبت به دیگر سبک ها موجود خواهند شد.

در این جا اهیت آموزش در ست و اصولی خودش را نشن میدهد . آموزشی که در آن افراد به پررورش خلاقیت و باز بودن ذهن سوق میدهد باعث می شود. حتی با محدودیت ها شما شاهد نبوغ، خلاقیت وزیبایی و حتی ایده های ماندگار شوید .این نکته ای است که در آموزش طراحی نما در اصفهان  بسیار بر آن تاکید داریم و به آن اهمیت می دهیم. زیرا هدفمان پرورش افرادی است که علاوه بر حرفه ای بودن، خلاق و ایده پرداز هم باشند.

سبک مدرن در طراحی

سبک مدرن در طراحی

شروع معماری مردن از زمانی آغاز شد که ماشین آلات و ابزارهای پیشرفته جای خود را به ابزار آلات قدیمی دادند. سبکی که در ان ابتکار و آزمایش و بی پروایی در خلق هر چیزی موج میزد بدون محدودیت و کلیشه های جاری قدیم.این سبک برای نحوه و نوع شکل گیری تزینات اهمیت خاصی قائل است. تفکری که در آغاز ایجاد این طرح پشت آن نهفته بود براین اساس است که فرم باید از عملکرد پیروی کند.

از ویژگی ها رایج و مشخص سبک مدرن میتوان به این موارد اشاره کرد. وجود خطوط صاف، پنجره های بزرگ و شیشه ای در فضای داخلی و استفاده از نور طبیعی در این فضا  و سقف هایی بزرگ. این سبک از معماری با اشکال بزرگ ، صاف و ترکیبات نامتقارن و صورت کاملاً تمیز و بدون تزئینات اضافی طراحی می شوند.

در این سبک جایی برای طرح های زیاد و پیچیده هنری نیست، طرح ها ساده و مینیمال هستند و برای جلوه بخشیدن به فضا از چوب و سنگ آن هم بدون پیچیدگی خاصی استفاده می شود در کنار فضا و دیوارهای شیشه ای که نور فضا را دو چندان می کند. رنگ ها استفاده شده خنثی و معمولا خاکستری؛ قهوه ای؛ کرم یا بژ هستند و برای جلوه بخشیدن بیشتر آن ها از لوازم و اکسسوری های رنگی استفاده می شود. استفاده از متریالی که در ایجاد این هماهنگی کمک کنده باشد، و بتوانند خطوط هایی صاف ایجاد کنند و کلا تداعی کننده سادگی همراه با زیبایی باشند. بیشتر افرادی که به ساده گرایی و معقول گرایی اهمیت می دهند علاقه مند به این سبک هستند.

این نکات تنها یک معرفی خیلی جزیی از این سبک از طراحی است. طراحی مدرن در اصفهان نسبت به قبل طرفداران بسیار زیادی را به خود جلب کرده است. افرادی که شیک و بروز بودن را در کنار سادگی بسیار می پسندند. و بدنبال جذب آرامش به واسطه این سادگی هستند. از طرف دیگر وجود رنگ های خنثی در دکور اصلی و فضاهای اصلی ساختمان و ایتفاده از اکسسوری ها و لوازم رنگ دارتر در کنار آن ها باعث می شود افرادی که علاقه مند به تغییراتی و استفاده مختلف از رنگ ها گوناگون حتی در فواصل کوتاه هستند به این سبک علاقه مند شوند زیرا بعد از مدتی می توانند با تغییر در رنگ های موجود این تغییر را برای محیز شان ایجاد کنند.

راهکارهای خلق کانسپت

  راهکارهای خلق کانسپت 

برقرای رابطه به عینیت و ذهنیت کانسپت گفته می شود. در معماری این مسئله به کنار هم قرار دادن اشکال و تصورات و دیگر المان ها در کنار هم گفته می شود. طراح در این مفهوم سعی بر ان دارد که تصورات ذهنی اش را به تصویر بکشد. این بخش در کار معمار بسیار با اهمیت است زیرا فرد بعد از خلق طرح در ذهن خود باید طرح خود را به گونه ای ایجاد کند که بتواند برای همه به وضوح روشن کند و شرح بدهد و اون ذهنیت خود را بواسطه طرح پیاده شده ارائه دهد.

کانسپت ها می توانند معانی متفاوتی داشته باشند. مفاهیم قیاسی، استعاره ای یا تشبیهی؛ جوهری و ایده آل گرایانه. در مفهوم قیاسی یا نگاه به دیگر چیزها فرد به دنبال تا با شباهت از طرح ها موجود و کمک از ان طرح ذهنی خود را بر واقع عینیت ارائه دهد. در مفهوم استعاری و تشبیهی فرد به دنبال الهام از شی یا مسئله ای خاص برا بیان ایده ی خود است. در مفهوم جوهری تنها به مصالح اهمیت داده نمی شود بلکه ان روح و جوهری که بنا بواسطه ایجاد آن شکل می گیرد نیز حائز اهیمت است. بخصوص در مبحث دکوراسیون داخلی بسیار حائز اهیمت است. در مبحث ایده آل گرایانه همانطور که از نام آن پیدا است نگاه به ارزش های مطلق، صرفا توجه به ایده و ارزش های معمار را مورد توجه قرار می دهد؛

برای دست چیدا کردن به یک کانسپت قطعا شما نمی توانید فقط بنشینید و منتظر الهام این موارد به ذهن و روح خود باشید بخصوص اگر پروژه ای در دست داشته باشید و برای آن قرار داد تنظیم شده باشد و شما موظف به تحویل آن در موعد مقرر باشید تا خسارت های پیش رو برای شما پیش نیاید.

پس در اینجا یک اموزش اصولی و درست در این زمینه می تواند به شما بسیار کمک کند. موضوع کانسپت البته در تمامی پروژه های معماری فارغ از هر گرایشی بنوعی و تا میزانی مطرح می باشد اما در معماری مفهومی یا کانسپچوال ، این موضوع محوریت دارد. گروه معماری اسکیما با توجه به اهمیت غیرقابل انکار مقوله کانسپت در اعتبار یافتن و غنای پروژه های معماری اقدام به تدوین و ارائه دوره خلق کانسپت در اصفهان بصورت حرفه ای برای معماران عزیز نموده است. در این دوره علاقمندان قادر خواهند بود بر اساس موضوع پروژه و اقتضائات مکانی و زمانی آن ، یکی از کانسپت های 5 گانه معماری ( جوهری، استعاره ای و . . . ) را خلق نموده و آن را مبنای طراحی معماری پروژه خود قرار دهند . شیوه برگزاری این دوره یه سه صورت تئوری، تحلیلی و طراحی می باشد. در بخش تئوری مبانی نظری کانسپت در معماری ارائه خواهد شد. در بخش تحلیلی دوره، آثار فاخر معماری جهانی از حیث نوع کانسپت مورد واکاوی و تفسیر قرار می گیرند. و در بخش طراحی اقدام به طراحی یک اثر یا فضای معماری بر اساس کانسپت خلق شده خواهد شد تا کارائی کانسپت در عمل مورد سنجش و آزمون قرار گیرد. هدف این دوره بالا بردن قدرت خلاقیت ذهن علاقمندان در ارائه کانسپت های جدید معماری در پروژه هاست . همچنین در این دوره به اختصار به مقوله نقد نیز پرداخته خواهد شد تا از این طریق امکان حدس و تشخیص کانسپت پروژه های مطرح معماری جهان برای علاقمندان فراهم شود..