سئو

سئو

سئو

سئو

استابلایزر چیست ؟


استابلایزر چیست ؟


این نوع استابلایزر درواقع مانند مدل‌های دیگر تثبیت‌کننده ولتاژ است که شامل مدارهای کنترل الکترونیکی ساده برای نظارت و کنترل ولتاژ، تعمیر و نگهداری سیستم می‌شود و عملکرد شفاف و ساده‌ای دارد. معمولا بیشترین استابلایزرهایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند سرووموتوری یا رله‌ای هستند و با کنترل نوسانات برق از آسیب لوازم برقی جلوگیری می‌کند. به معنای ساده‌تر دستگاه سه فاز ولتاژ ورودی 380 تا 450 ولت را گرفته و خروجی ثابت 380 ولت تحویل می‌دهد.


استابلایزر سرووموتوری

استابلایزر سه مرحله‌ای که با گردش هوا خنک‌ می‌شود، در واقع یک تثبیت‌کننده قدرتمند ولتاژ است که براساس جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا ساخته شده و برای جبران نوسان ولتاژ استفاده می‌شود. داخل آن از مبدل‌هایی استفاده شده که سیم‌پیچی آن روی هسته‌های حلقوی انجام شده است. نکته مثبت اینجاست که استابلایزر سرووموتوری خیلی سریع و دقیق ولتاژ خروجی را تثبیت و جبران می‌کند. سروو موتور به صورت AC و DC و گیربکس‌دار و بدون گیربکس وجود دارد و در واقع شامل یک الکتروموتور است که مدارهای الکترونکی در کنار آن قرار دارند. این تجهیزات الکترونیکی دقت الکتروموتور را افزایش می‌دهند و این دقت، کنترل زاویه، کنترل شتاب و کنترل سرعت را شامل می‌شود.

استابلایزر رله‌ای

نام دیگر استابلایزر رله‌ای، مدل ترانسی است که در آن چند سیم پیچ در خروجی قرار دارد و روی هرکدام از آنها یک رله وصل شده است. مدار این تثبیت‌کننده با اندازه‌گیری ولتاژ ورودی تعیین می‌کند که تنظیم ولتاژ خروجی برعهده کدام رله است. ضمن اینکه نباید فاصله ولتاژ بین رله‌ها کمتر از 10 ولت باشد.


ترانس سه فاز چیست؟

ترانسفورماتور که با نام ترانس یا مبدل هم شناخته می‌شود، به صورت کاهنده یا فزاینده کاربرد دارد و شامل جدیدترین تکنولوژی ‌ها برای انتقال ولتاژ بین منابع مختلف استفاده می‌شوند. وقتی سه ترانس تک فاز داشته باشید و سیم ‌پیچ ‌های اصلی و ثانویه به درستی متصل شده باشند، ترانس سه فاز ساخته می‌شود.


کاربردهای ترانس سه فاز

ترانس‌های سه فاز در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند که می‌توان به سیستم‌های مبرد، خنک‌کننده، تهویه، شبکه‌های ولتاژ بالا، شبکه‌های توزیع برق، ژنراتورها، سیستم‌های صنعتی و اشاره کرد. ترانس‌ سه فاز نسبت به تک فاز ابعاد کوچک‌تر، قیمت ارزان‌تر و وزن سبک‌تر دارد. کنترل هر فاز به صورت جدا، سه صفحه نمایش دیجیتالی مجزا برای نمایش ولتاژ خروجی، امکان نویزگیری، کلیدهای تنظیم ولتاژ ورودی، تنظیم ولتاژ خروجی تا 400 ولت، کلیدی بای‌پس و امکان استفاده از هر فاز به صورت تک فاز از مهمترین ویژگی های این نوع استابلایزر است. این نوع تثبیت‌کننده در دستگاه‌های CNC، دستگاه‌های لیزر، تجهیزات پزشکی، دستگاه برش، دستگاه چاپ و بسته‌بندی و کاربرد دارد.


تفاوت استابلایزر تک فاز و سه فاز

تفاوت استابلایزر سه فاز با تک فاز را می توان در ولتاژ و فازهای آن دو دانست. در کل بیشتر استابلایزر ها برای این طراحی و تولید می گردند که به محافظت و ایمن نگه داشتن تجهیزات خانگی بپردازند. که این یکی از کارایی های استابلایزر تک فاز می باشد. در این نوع استابلایزرها فازهای منفی و مثبت یعنی یک فاز و یک خنثی وجود دارد. اما در تثبیت کننده های سه فاز ، سه فاز طراحی شده است و تنها یک خنثی دارند. این سه فاز با 120 درجه قابل جا به جایی هستند.


یو پی اس های صنعتی به چه صورتی هستند؟


یو پی اس های صنعتی به چه صورتی هستند؟


سیستم یو پی اس سه فاز منبعی است که کار آن تامین مداوم برق اضطراری برای سامانه های الکتریکی می باشد که در زمان قطع شدن برق و به وجود آمدن نوسانات مستمر که در خارج از حد مجاز یو پی اس وجود دارد را از برق شهر قطع کرده و برای تامین برق مورد نیاز از باتری استفاده می کند.

بیشتر مواقع لازم است که از برق سه فاز برای راه اندازی سیستمهای برقی استفاده شود. در صنایع و کارگاه هایی که مصرف کننده های سه فاز دارند و نسبت به نوسانات و قطعی برق حساس می باشد از اینگونه یو پی اس استفاده می کنند.

 

یو پی اس صنعتی سه فاز

معمولا برای استفاده از یو پی اس در صنعت بایستی از یو پی اس توان بالا استفاده نمود. یو پی اس توان بالا موجب ایجاد ظرفیت مناسب و بهره وری بهتر میشود. در صورتی که برای موارد اضطراری نوسانات ناپایدار و قطع برق نیاز به ذخیره برق بدون هیچگونه اختلال می باشد استفاده از یو پی اس بهترین انتخاب است.

استفاده از برق سه فاز برای ذخیره برق در باطری ها و تبدیل مجدد آن به خروجی سه فاز استاندارد، عملکردی است که در یو پی اس صنعتی صورت می گیرد ضمن آنکه در هنگام شارژ ولتاژ تثبیت شده را برای مصرف کننده تامین می کند یو پی اس صنعتی تعداد باتری را شامل است و اندازه آن بزرگ بوده و پیچیدگی بیشتری نیز دارد. 

 

برق مورد نیاز این نوع از یو پی اس از کجا تهیه می شود؟

از یوپی اس های ۳ فاز بیش تر در تجهیزات صنعتی و کارخانه استفاده می کنند این نوع از یو پی اس ها دارای پیکر بندی بسیار قوی است که مسیر های متعددی را فراهم می کند و می توان برای تمام ولتاژ استفاده شود اما برق مورد نیاز این یو پی اس ها برای شارژ باتری های خود باید با برق سه فاز تامین شود همچنین باتری های یوپی اس های سه فاز نیاز به نگهداری و رسیدگی دارند زیرا باتری یوپی اس سه فاز فرسوده می شود
باتری آنها باید در مکان های مناسب قرار گیرد و به صورت مستمر اتصالات باتری های یو پی اس را چک کرده و سرویس های دوره ای این نوع از باتری ها باید در محل انجام گیرد زیرا باتری های یو پی اس صنعتی بسیار حساس و پیچیده است.

 

کاربردهای دستگاه ups سه فاز

  • تعداد زیادی از مصارف نیاز دارند تا از برق‌های سه فاز تغذیه کرده و به این طریق کار می‌کنند. اصولا در بسیاری از صنایع و کارگاه‌ها این نوع از یو پی اس کارایی بسیاری دارد.

  •  برای کاربردهای با توان بالا با توجه به توانایی خود برای توزیع مقادیر زیادی از قدرت در یک منطقه / فاصله بزرگ استفاده می شود.

  • برای دستگاه هایی مانند مراکز داده (دیتا سنتر)، ساختمان های بزرگ تجاری و پاساژها، کارخانجات و دستگاه های صنعتی و تجهیزات پزشکی یا در سیستم حمل و نقل و فرودگاه ها کاربرد دارد.

  • به طور دائمی برق مورد نیاز دستگاه‌های مصرف کننده را فراهم می کند. همچنین اگر نوسانات جریان ورودی به آن بیش از حد باشد، این جریان را قطع کرده و دستگاه‌های مصرف کننده را با استفاده از باتری تغذیه می‌نماید.



مدل های مختلف یو پی اس چیست؟

مدل های مختلف یو پی اس چیست؟


یو پی اس هنگامی که برق بطور غیر منتظره قطع می گردد یا نوسانی پیش می آید، می تواند نجات دهنده تجهیزات و دستگاه ها در مقابل خرابی باشد. یو پی اس به منظور محافظت از قسمتهای سخت افزاری دستگاه های خانگی و صنعتی به هنگام قظع غیر منتظره برق طراحی شده است. مشکلات برق ممکن است هر لحظه رخ دهد. یو پی اس ها طیف وسیعی از مزایای مختلف را برای اطمینان از امنیت اطلاعات و سخت افزار ارائه می دهند.

 یو پی اس ها بر اساس پارامترهای مختلفی از جمله: شکل موج خروجی، تک فاز و سه فاز بودن و تکنولوژی ساخت طبقه بندی می شوند.


انواع یو پی اس

تک فاز

این نوع یو پی اس با استفاده از قدرت الکتریکی جریان متناوب که در آن جریان ولتاژ و جریانی در جهت و مقیاس بطور یکنواخت تغییر می کند و معمولا ۶۰ بار در ثانیه است. سیستم های تک فاز اشاره به استفاده از یک منبع ورودی تک و یک منبع خروجی (۱: ۱) به تجهیزات الکتریکی دارند، نمونه هایی از جمله عرضه برق از سوکت های UK (230 / 240VAc). تامین کننده های تک فاز برای استفاده در دستگاه ها و  سخت افزارهای کوچک مانند سیستم های امنیتی منازل، سوئیچ های شبکه، سیستم های کامپیوتری خانگی و یا هر وسیله ای که از استاندارد پین ۳ بهره می گیرد برای کاربران خانگی استفاده می شود.

این نوع یو پی اس در محیط ها و  کسب و کارهایی مورد استفاده قرار می گیرد که نیاز به برق کمتر از ۲۰ کیلو وات است. آنها معمولا یک راه حل عملی و مقرون به صرفه برای برنامه های کاربردی با نیازهای کم مانند کسب و کارهای کوچک، دفتر خانه و دفاتر رسانه ای است.

علاوه بر این، نصب یو پی اس تک فاز و بازی خارج از خط و خطوط تعاملی آسان است. کاربر نهایی آن را اغلب در هنگام راه اندازی اولیه کامپیوتر انجام می دهد و نیازی به نصب از طرف تکنسین ندارد.


سه فاز

در یو پی اس های ۳ فاز، مدار قدرت ترکیبی از سه جریان متناوب است که در فاز ۱۲۰ درجه متفاوت است. در نتیجه، قدرت هرگز به صفر نمی رسد، و امکان بارگذاری بیشتر را خواهد داشت. سیستم سه فاز اشاره به استفاده از تمام ۳ فاز است که از شبکه برق کشوری تولید می شود. یک سیستم ۳ فاز الکتریکی به منبع الکتریکی متشکل از ۳ امواج سینوسی اختصاصی به عنوان یک پیکربندی ۳ سیم (یا ۳ سیم با خنثی) به عنوان منابع ورودی به تجهیزات الکتریکی نصب می شود. خروجی به سه مرحله تقسیم می شود (۳: ۳) اما می تواند منحصر به فرد باشد مانند : (۳: ۱).

یک یو پی اس ۳ فاز برای کاربردهای با توان بالا با توجه به توانایی خود برای توزیع مقادیر زیادی از قدرت در یک منطقه / فاصله بزرگ استفاده می شود. استفاده از یو پی اس های ۳ فاز برای دستگاه هایی مانند مراکز داده (دیتا سنتر)، ساختمان های بزرگ تجاری و پاساژها، کارخانجات و دستگاه های صنعتی و تجهیزات پزشکی یا در سیستم حمل و نقل و فرودگاه ها کاربرد دارد.


یو پی اس چیست؟


یو پی اس  چیست؟

یو پی اس یک منبع برق الکترونیکی است که برای دستگاه‌های مختلف، برق را بدون وقفه تامین می‌کند. به نوعی می‌توان گفت که این دستگاه مابین برق شهری و دستگاه‌های مصرف کننده قرار می‌گیرد و علاوه بر تنظیم برق شبکه جلوی ایجاد نویزو افتادن نویز بر روی شبکه و دستگاه های موجود در آن را میگیرد تا به دستگاه های موجود در شبکه آسیبی وارد نشود.


مزیت یو پی اس 

در خیلی از شرکت ها و یا مراکز مهم مانند بیمارستان ها برای جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند قطع برق و محافظت از دستگاه های حساس در برابر قطع کلی برق یا محافظت از دستگاه های شبکه در برابر نویز های موجود در شبکه برق از یک سیستم پشتیبان انرژی به نام یو پی اس استفاده میشود.

نحوه کارکرد دستگاه های یو پی اس به این نحو است که فیلترهای الکترونیکی موجود در یو پی اس باعث میشود نوسانات و نویز برق شهری نتوانند به دستگاه های موجود در شبکه صدمه وارد کنند و به این نحو دستگاه های موجود در شبکه در برابر رعد و برق و ولتاژ بالا محافظت میشوند. به این شکل که یو پی اس ها همیشه جریان برق یکنواختی با شکل موج ثابت به مصرف کننده ارسال می کنند .


اجزای یو پی اس 

رکتیفایر

یک رکتیفایر در دستگاه منبع برق اضطراری وظیفه دارد تا جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل کند. 

اینورتر

یک اینورتر وظیفه دارد تا جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل کند. به طور کلی می‌توان گفت که خروجی یک اینورتر باید تقریبا معادل ولتاژ برق شهری باشد. این سیستم تنها در منابع برق اضطراری کاربرد ندارد بلکه در مجموعه‌هایی مانند سلول‌های خورشیدی نیز کاربرد فراوانی دارد. اینورترها را بر اساس این که شکل موج خروجی آن‌ها به چه صورتی است به ۳ دسته اصلی تقسیم می‌کنند. دسته اول اینورتر با خروجی مربعی ، دسته دوم اینورتر با خروجی شبه سینوسی و دسته سوم اینورتر با خروجی تمام سینوسی است.

باتری

باتری‌ها بخشی از منبع تغذیه بی وقفه هستند که در زمان عدم وجود جریان برق شهری ، وظیفه رساندن انرژی به دستگاه‌های وصل شده به خروجی را دارند. به همین خاطر می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین اجزا باتری یو پی اس می باشد. البته باید خاطر نشان کرد که در صورتی که برق شهری دچار نوسان یا فرکانس غیرطبیعی هم باشد تامین برق دستگاه‌های خروجی بر عهده باتری است. بیشتر باتری‌های دستگاه برق اضطراری از نوع سیلد اسید است. این باتری‌ها کاملا توسط لایه‌هایی محافظ از جنس فیبر و دیگر محافظ‌ها پوشیده شده تا از هرگونه نفوذ رطوبت و دیگر عوامل مخرب در امان باشند.

عملکرد باتری در یو پی اس

ابتدا باتری ها از طریق شارژر دستگاه یو پی اس متناسب با ظرفیت باتری که عموما برحسب آمپر مشخص میشود شارژ شده و در ادامه هنگام قطعی برق ، عملکرد باتری مشخص میشود یعنی جریان ذخیره شده در باتری از طریق یو پی اس بر اساس فاکتورهایی به دستگاه مورد نظر به صورت خودکار ارسال میشود. 




انواع باتری مورد استفاده برای یو پی اس

انواع باتری مورد استفاده برای یو پی اس

 

باتری های اسید سرب

دسته اول که همان باتری لید اسید سرب می باشد به دلیل نیاز به نگهداری و کنترل دوره ای برای یو پی اس هایی که دارای توان پایین تری می باشند استفاده می شوند و در نقطه مقابل آن ها از باتری های خشک برای نگهداری طولانی مدت یو پی اس استفاده می شود

این باتری ها به گونه ای طرحی و ساخته شده اند که به آب اسید داخل باتری دسترسی نداشته و به همین خاطر نیاز به نگهداری در طول دوره بهره برداری ندارند. مسئله مهم درباره این باتری ها این است که تنها رسیدگی مورد نیاز آن ها تمیز کردن آن می باشد زیرا گه این باتری ها به گردو غبار و دمای بالای محیط بسیار حساس می باشند.


باتری های سیلد لید اسید
باتری سیلد اسید نوعی از باتری های لید اسید است که با توجه به ساختار مهندسی آنها توانایی استفاده در حوزه های گوناگون بدون نیاز به تعمیرات را دارند. البته تنها نیاز آنها تمیز کردن آنهاست و موارد دیگر را شامل نمی شود.


باتری ها نیکل کادمیوم

این باتری نسبت به باتری سیلد است از تکنولوژی پیشرفته تری ساخته شده است. در عوض قیمت بالاتری نسبت به آن دارد.

باتری نیکل کادمیوم از قرار گرفتن فلز نیکل و مایع بازی الکترولیت پتاسیوم ایجاد میشود که حداکثر ولتاژ هر سلول در حدود ۱٫۲ ولت می باشد که برای ساخت یک باتری ۱۲ ولت نیاز به سری کردن ۱۰ سلول دارد.

طول عمری که باتری نیل کادمیوم دارد بسته به نوع اسیدی، وزن پایین، مقاومت بیشتر و تغییرات دمایی وابسته می باشد. این باتری دارای ویژگی شارژ با سرعت بالا می باشد و به همین خاطر است که طرفداران زیادی دارد.

در باتری های نیکل کادمیوم یو پی اس شما می توانید در کوتاهترین زمان ممکن آن را شارژ کامل کرده و استفاده کنید.


باتری لیتیوم یون

باتری های لیتیوم یون یک فناوری باتری قابل استفاده در یو پی اس است که به سرعت در حال رشد است که از انرژی بالا استفاده می کند و دارای چگالی و وزن کم هستند.

در یک باتری یو پی اس لیتیوم یون ، کاتد معمولا از اکسید فلزی ساخته می شود، در حالی که آند معمولا گرافیت کربن متخلخل است. هر دو غوطه ور هستند. در یک الکترولیت مایع ساخته شده از نمک لیتیوم و حلال آلی است. در جریان تخلیه، جریان یون ها جریان دارند از آند به کاتد از طریق الکترولیت و جداساز؛ شارژ مسیر را عوض می کند و یون ها از کاتد به آن جریان می یابند.


باتری یو پی اس سیلور آلکالاین

باتری های یو پی اس آلکالین نوعی از انواع باطری های قابل استفاده در ups هستند که در کنار وسایل الکتریکی وصل می شوند و برق را در خود ذخیره می کنند؛ این باتری ها اندازه ها و ولتاژ های مختلفی دارند و در اشکال و ابعاد متفاوتی ساخته می شوند. باتری های آلکالاین قوی تر از باتری های معمولی هستند و مواد داخلی آن ها از روی و دی اکسید منگنز تشکیل شده است و ظرفیتی 2 الی 4 برابر باطری های معمولی دارند.


هر نوع باتری با توجه به کیفیت ساخت آن یک عمر مفید در شرایط ایده آل دارد ولی مهمترین عامل در طول عمر باتری ها عامل انسانی است. نحوه استفاده از باتری ها شامل شرایط نگهداری، دما و میزان گرد و غبار محیط، شرایط و نیز تعداد دفعات شارژ و دشارژ ، پرهیز از عدم استفاده طولانی مدت از باتری، استفاده و جاسازی صحیح باتری، پرهیز از ضربه زدن و ایجاد شوک حرکتی در باتری و استفاده از شارژر مناسب و سالم مهمترین پارامترهای تعیین کننده عمر باتری در شرایط واقعی است.