به بیمه ای که در آن شرکت بیمه در ازای دریافت مبلغی متعهد می شود که اگر در فرآیند حمل کالا از نقطه به نقطه دیگر خطری به وجود بیاید و تحت پوشش بیمه دچار ضرر و زیان می شود خسارت آن را جبران کند بیمه بار گفته میشود.
بیمه باربری در اصفهان یک قرارداد مکتوب و کاملا قانونی است که میان صاحب کالا و بیمه گر بسته می شود. در این میان شرکت حمل و نقل نیز در این بیمه سهیم است. متون مکتوب بیمه باربری از این قرار است که صاحب کالا و شرکت حمل و نقل مبلغی را به در محدوده خاص به بیمه گر پرداخت کند و در زمانی که خسارت رخ داد، بیمه گر باید با استفاده از آن مبلغی که دریافت می کرده هزینه خسارت را متحمل شود و آن را پرداخت کند. به این قرارداد مکتوب و این سری از قوانین، بیمه باربری میگویند.
بیمه بار برای کالاهای داخلی، کالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزیت قابل اجرا است و همچنین با توجه به حساسیت حمل بار و نوع بار ها، در برابر خطرات بیمه پوشش مناسب را ارائه می دهد.
انواع بیمه را این طور می توان شرح داد:
بیمه نامه باربری وارداتی
بیمه نامه باربری وارداتی برای کالاهای است که از کشور دیگر به ایران فرستاده می شود و با توجه به قوانین هر کشور خرید این بیمه برای تمام واردکنندگان اجباری است.
بیمه نامه باربری صادراتی : بیمه نامه باربری صادراتی برای کالاهای صادر می شود که از ایران به کشورهای دیگر منتقل میشود بنابراین خرید این نوع بیمه نیز برای صادر کردن اجباری است.
بیمه نامه باربری ترانزیت
این بیمه برای کالاها واجناسی است که مبدا و مقصد حمل و نقل کار بیمه شده کشورهای دیگر باشد. نکته قابل توجه این است که پروانه ای که برای حمل اجناس به صورت ترانزیت صادر می شود هنگام خروج و ورود کالا برای انجام کارهای گمرکی بسیار اهمیت دارد.
بیمه نامه باربری داخلی
این بیمه مربوط به حمل و نقل هایی که در داخل کشور از یک شهر به شهر دیگر صورت می گیرد است، مثلاً حمل بار از اصفهان به دیگر شهرستان ها یا برعکس.
زمان تعهد شرکت بیمه از وقتی که شروع به حمل می شود آغاز می شود و تا زمانی که به مقصد برسد ادامه پیدا می کند.
اگر راننده در طول مسیر توقف کند باز هم تحت پوشش بیمه خواهد بود، نکته قابل ذکر این است که اتفاقاتی که در زمان بارگیری در مبدا و مقصد رخ می دهد تحت پوشش بیمه باربری نیست.
خطرات و خسارت ها
خطرات اصلی تحت پوشش بیمه بار:
منظور از این خطرات، اتفاق های مثل واژگونی، پرت شدن، تصادف، آتش سوزی و..هستند که با محصول ارتباطی ندارد این خطرات درباره همه بارهای خطرناک و معمولی ممکن است رخ دهد.
خطرات و خسارت های اضافه بیمه باری:
این خطر ها به نوع کالا و بار ارتباط دارند. اگر بیمه گذار بخواهد از آن استفاده کند باید مبلغ بیشتری پرداخت کند.
خطراتی که برای آنها اضافه بیمه باربری در نظر گرفته میشود شامل سرقت محصول یا کالای بیمه شده، خسارت ناشی از تخلیه کالا و بارگیری، پرت شدن محصول از روی وسیله نقلیه و برخورد جسم خارجی با وسیله بیمه شده می باشد.
خسارت های خارج از تعهدات بیمه بار :
خسارت هایی که تحت پوشش شرکت بیمه قرار نمی گیرند شامل خسارت وارد شده به بسته بندی کالا، شورش و اعتصاب، کاهش وزن طبیعی بار، حوادث طبیعی مثل زلزله طوفان و سیل، حمل کالاهای غیر مجاز، سرقتی که ناشی از خیانت در امانت باشد ، عیب ذاتی و خودسوزی کالا، فقدان کالا و عدم صلاحیت راننده برای رانندگی وسیله نقلیه حمل کالای مورد نظر می باشد.
در شغل سخت و پر خطری مثل رانندگی سلامت رانندگان یکی از مهمترین موضوعات مورد ملاحظه میباشد.
عواملی مثل نشستن طولانی مدت بلند کردن وسایل سنگین و عوامل فیزیکی مثل صوت، ارتعاش و استرس حرارتی و عوامل روانی مثل رانندگی در شب و استرس شغلی عوامل بیماری زای شایع در سلامت رانندگان می باشد. عوامل دیگری مثل خواب و تغذیه نامناسب سلامت رانندگان را به خطر میاندازد.
در بررسی سلامت رانندگان بیماری هایی مثل چربی خون، اختلالات خواب، کمردرد، بیماری های قلبی، دیابت، فشار خون، مشکلات بینایی و شنوایی زیاد هستند.
با توجه به بالا بودن اهمیت حفظ و ارتقاء سلامت رانندگان از طرف سازمان حمل و نقل جادهای با هماهنگی وزارت بهداشت دستور معاینه سلامت شغلی رانندگان صادر شده است.
بر اساس دستور سازمان حمل و نقل جاده ای تمام رانندگان شاغل در جاده های کشور سواری، وانت، مینی بوس، کامیون، تریلی و اتوبوس موظف هستند تا کارت سلامت خود را از مراکز تخصصی طب کار تهیه کنند.
معاینات در ابتدای شروع رانندگی یا در بدو استخدام و بعد از آن رانندگان زیر ۴۰ سال هر دو سال یک مرتبه و بالای ۴۰ سال به صورت سالیانه باید به مرکز طب کار مراجعه کنند و کارت سلامت رانندگان را تعیین کنند.
هزینه معاینات پیش از استخدام در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۳۹۰ هزار تومان و در صورتی که نوار قلب هم شامل آن باشد مبلغ ۴۶۵ هزار تومان خواهد بود.
آزمایش ها و مدارک لازم برای کارت سلامت
معاینات سلامت رانندگان بر طبق دستورالعمل پزشکی که توسط وزارت بهداشت مشخص شده اجرا میشود.
رانندگانی که به دیابت، اختلالات غدد آندوکرین، اختلالات کلیوی، اختلالات عصبی، قلبی عروقی، فشار خون، مشکلات روحی روانی و اختلالات خواب دچار هستند باید معاینات را سالی یکبار انجام دهند.
آزمایشها و تستهای بررسی وضعیت سلامت رانندگان شامل آزمایش خون، بینایی سنجی، و معاینه چشم، آزمایش ادرار، شنوایی سنجی و نوار قلب برای رانندگان بالای ۴۰ سال یا در هر سنی که به آن نیاز داشته باشند با صلاحدید پزشک انجام میشود.
کارت پایان خدمت سربازی و یا معافیت باید توسط پزشک دیده شود و یک کپی از آن در پرونده فرد راننده بایگانی شود و در صورتی که از معافیت پزشکی استفاده شود باید دلیل آن به طور کتبی ثبت شود و در پرونده قرار داده شود.
با توجه به گستردگی مشکلات پزشکی اگر بیماری خاصی در فرد وجود داشته باشد که بتواند برای شغل رانندگی اختلال ایجاد کند، این بیماری باید جهت تصمیم گیری نهایی توسط متخصص مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد.
آزمایش خون و ادرار باید توسط آزمایشگاه های دارای مجوز از بهداشت استان گرفته شود و برای معافیت رانندگان برون شهری علاوه بر مجوز قرارداد با پایان لازم است. در ضمن نکته قابل ذکر این است که آزمایش اعتیاد جزو آزمایش های مورد نیاز برای صدور کارت سلامت رانندگان نیست.
مدارک لازم برای تمدید کارت سلامت رانندگان شامل کارت سلامت قبلی، معرفی نامه صنف، کارت گروه خونی، دو قطعه عکس ۳ در۴، کپی گواهینامه پشت و رو، کپی کارت ملی پشت و رو، کپی شناسنامه تمام صفحه ها و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت می باشد.
در حال حاضر به دلیل شیوع و وجود داشتن بیماری خطرناک کرونا حضور داشتن در مراکز صدور کارت سلامت رانندگان در اصفهان امکان پذیر نیست و تمدید کارت باید به صورت الکترونیکی انجام شود.
حق توقف یا حق خواب کامیون ها دارای اساس قانون خاصی می باشد که رعایت نکردن آنها باعث مشکلاتی می شود.
رانندگان موظف هستند که در ساعت اداری به محل بارگیری و تخلیه مراجعه کنند و اگر خارج از ساعت اداری مراجعه کنند حق توقف شامل آنها نبوده و صبح روز بعد پس از کسر کردن زمان مهلت تعیین کننده، از ساعات بعد حق توقف شامل راننده میشود.
بر اساس توافق کانون انجمن های صنفی کارفرمایان موسسات، شرکت حمل و نقل کالای کشور و کانون انجمنهای صنفی رانندگان جاده ای ناوگان بار کشور، نحوه محاسبه حق توقف کامیون مشخص شد. این از اول آبان ۱۴۰۰ شروع شده و تا پایان آبان ۱۴۰۱ اعتبار دارد.
مدت زمان توقف برای بارگیری و تخلیه کمرشکن ۲۴ساعت، بوژی کش ۴۸ ساعت و سایر کامیون ها بارگیری ۱۲ ساعت و تخلیه ۷ ساعت مشخص شده است.
به هزینه ای که صاحب بار باید به راننده بابت ماندن بار در داخل خودروی او پرداخت کند، نرخ خواب کامیون یا حق توقف یا حق خواب کامیون گفته می شود.
با توجه به شکل ارسال بار و درخواست شرکت حمل و نقل ،راننده طی زمانی که ذکر خواهد شد باید جهت بارگیری و خروج در اختیار شرکت حمل و نقل باشد و بعد از آن حق خواب شامل راننده می شود.
اگر زمان رسیدن راننده به مقصد یا محل تخلیه خارج از ساعت اداری نباشد راننده می تواند به مدت ۷ ساعت در اختیار صاحب کالا برای تخلیه باشد و بعد از آن حق خواب به او تعلق خواهد گرفت. اگر راننده در خارج از ساعت اداری به مقصد برسد صاحب کالا می تواند تخلیه را انجام ندهد و آن را به روز بعد بعد موکول کند.
حق توقف کامیون های ایرانی و خارجی
در حمل و نقل بین المللی کالا حق توقف و شرایط مربوطه باید طبق قرارداد و توافقی که بین شرکت حمل و نقل از صاحب کالا انجام می شود محاسبه و تعیین شود.
اگر توافق مشخصی بین صاحب کالا و شرکت حمل و نقل نسبت به شرایط حق توقف و میزان آن به وجود نیامده باشد و یا پیش بینی نشده باشد، سقف حق توقف برای کامیونهای ایرانی و خارجی در داخل و خارج از کشور به شرح زیر خواهد بود:
کامیون های ایرانی:
کامیون های حامل کالاهای وارداتی و صادراتی به داخل کشور به ترتیب سه و دو روزه کاری معافیت از حق توقف برای بارگیری به انجام تشریفات برای صادرات و گمرکی و تخلیه می باشد.
حق توقف برای کامیون ها در بند 1-1 در کشورهای اروپایی برای هر روز کاری ۱۷۵ یورو و در سایر کشورها ۱۷۵ دلار بعد از کسر روزهای معاف می باشد.
اگر زمان توقف بعد از روز های معافیت از پنج روز باشد برای روزهای مازاد ۱۵ درصد به تعرفه های فوق اضافه می شود.
کامیون های خارجی:
کامیون های حامل کالاهای وارداتی و صادراتی به داخل کشور به ترتیب دارای سه و دو روزه کاری معافیت از حق توقف و بارگیری و انجام کارهای گمرکی و تخلیه می باشند.
حق توقف برای کامیون های خارجی نیز مانند کامیون های ایرانی برای هر روز کاری زد 175 یورو و در سایر کشورها 175 دلار بعد از کسر روزهای معاف شده می باشد.
حمایت های دولت، شاه کلیدی برای حل مشکلات رانندگان است. به دنبال نارضایتیهایی که امروزه پیش آمده است نمایندگان دولت و صنف رانندگان به سبب تعیین کردن نرخ کرایه از فرمول کرایه تن بر کیلومتر در اصفهان استفاده می کنند و با یکدیگر مذاکره کرده و به نتیجه رسیدند. به علت اینکه کامیونداران میل به تعیین نرخ با یک صورتبندی ثابت و مشخص هستند. تا به امروزه دولت در مدت زمانهای مختلف با وعده هایی چون پیادهسازی شرایط برای عادلانه بودن کرایه، به طور متداول نشستهای مختلفی را در زمان های مختلف برگزار می کنند و خوشبینانهترین نتیجه نیز در نهایت افزایش ۲۵ درصد به کرایه حمل بار است. ولی کامیونداران اعتقاد دارند که افزایش قیمت اقلام به منظور مصرف ناوگان و زندگی شخصی خود بیشتر از ۲۵ درصد است و عواملی چون معیشت رانندگان را پوشش نخواهد داد. با درخواست های رانندگان برای محاسبه کرایهها بر طبق منطق فرمول تن کیلومتر دولت ایران فرصتی دو ماهه را برای پیادهسازی این روش از کامیونداران خواسته است.
در فرمول ریاضیاتی تن کیلومتر مسافت، تعرفه و وزن از شاخصهایی هستند که با هرگونه تغییر کرایه مدنظر را تحت تاثیر قرار میدهند. به همین علت در ادامه مقاله ابزارهای اندازهگیری وزن و مسافت معرفی شده و نیز ز پارامترهای تعیین کننده برای تعرفه هم به صورتی کامل و جامع بررسی شده است.
در آدمه مزایای اجرای طرح تن کیلومتر در اصفهان بیان شده است.
تن کیلومتر چیست و محاسبه ی آن چگونه و چطور سود بیشتری شامل حال رانندگان میشود؟
کرایه حمل و نقل یک تن یک محموله به ازای یک کیلومتر بر جابهجایی را تن کیلومتر میگویند.
این فرمول در کشورهای آمریکایی و اروپایی بصورت زیر است:
کرایه حمل: مسافتی که پیموده شده - وزن بار - کرایه پایه ای یک تن بر یک کیلومتر - و ضریب مسئولیت بر ارزش کالا مورد نظر و خطر حمل یا بزرگتر بودن بار نسبت به حالت استاندارد می باشد.
برای محاسبه کردن فرمول تن کیلومتر باید حتما میزان هزینه تردد یک دستگاه کامیون را از مبداء تا مقصد مشخص شود، سود سرمایهگذاری یا ارزش ناوگان به علاوه دستمزد راننده است و در نهایت با سودی مناسب که همان تعرفه خواهد بود و هنوز تعیین نشده ، جمع بسته می شود.
بر اساس همان فرمول تن بر کیلومتر دو شاخص وزن بار و مسافت رابطه ای کاملا مستقیم دارند و با مقدار کرایه حمل. به عبارتی که در صورتی هر یک دو پارامتر افزایش پیدا کند به تناسب کرایه حمل هم افزایش خواهد یافت. با توجه به این مسئله، رانندگان برای دریافت کردن سود بیشتر باید به دنبال محمولههایی سنگین در مسافتهای طولانیتر باشند.
ولی واقعیت چیز دیگری است.
پارامترهای پنهانی هم وجود دارد که در فرمول تن کیلومتر ذکر شده در نظر گرفته نشده است ولی تاثیر مستقیمی بر مقدار سود مورد توجه رانندگان خواهد داشت. سوخت مصرفی، لاستیک، بیمه، روغن مصرفی، حقوق رانندگان،نگهداری و تعمیرات و استهلاک خودرو و از طرفی کاهش قیمت بر اثر افزودن عمر کامیون از آن شاخصهایی هستند که در ظاهر بر میزان کرایه تاثیری نخواهند داشت ولی سود نهایی را با تغییرات بسیاری مواجه خواهند کرد. اول محاسبه میکنیم در صورتی که یک کامیون ۱۸ چرخ، بخواهد یک تن محموله را در مسافت یک کیلومتر جا به جا کند و هر اینکه یک از پارامترها چه میزان هزینه را ایجاد میکنند.
صدور کد رهگیری کامیون در اصفهان شیوهای نوین است، روشی که برای بهبود امنیت امور مورد استفاده قرار میگیرد. کد رهگیری کامیون به طرفین بار این اطمینان را میدهد که بار در کمال اطمینان حمل می شود و هیچ نگرانی نیز از بابت خطرات مختلف در این زمینه وجود ندارد.
کسانی که تجربه زیادی در باربری و تحویل بار ندارند بیشتر نگران این هستند که نکند کالا به دستشان نرسد یا سالم نباشد، کد رهگیری کامیون اطمینان و صحت سلامت معامله را برای شما به ارمغان می آورد. صدور کد رهگیری کامیون را مشاورین مربوطه برای شما میگیرند؛ به این ترتیب که همه مفاد قرارداد مثل تاریخ قرارداد و تحویل بار، کرایه، مدت زمان، بیعانه پرداخت شده، سالم بودن بار و غیره در سامانه ثبت میگردد. بجز اینها مشخصات کامل طرفین بار هم به همراه اطلاعات کافی نیز در سامانه ثبت میشود.
بعد از تایید نظرات و کد رهگیری در سامانه ثبت باربری و حمل و نقل کشور، پیامکی برای شما ارسال خواهد شد که این موضوع را به اطلاع شما میرساند. بعد شما میتوانید برای دریافت کردن قولنامه یا قرارداد و امضا آن به معتبر بودن کار اطمینان حاصل کنید . این قرارداد در سه نسخه چاپ خواهد شد که یکی از آنها نزد مشاوره حمل و نقل مربوطه باقی میماند و دوتای دیگر به طرفین معامله داده میشود.
در قسمت بالای هر یک از نسخههای قرارداد کدی بنام QR چاپ می شود و برچسب چسبانده شده است تا از اصالت آن برای محرز شوید.
احتمالا دارد که برایتان این سوال پیش آمده باشد هزینه کد رهگیری به عهده چه کسی است ؟ بر طبق قانون کد رهگیری برای طرفین معامله هزینهای نخواهد داشت و به عهده مرکز حمل و نقل مربوطه است و مشاور مربوطه طبق خواسته شما موظف است که کد رهگیری را بگیرد. هزینه صدور کد رهگیری کانیون بسیار ناچیز بوده و در سایت ثبت حمل و نقل و معاملات کشور قید شده.
تذکر؛ در برخی موارد مشاهده شده که مرکز ثبت مربوطه برای دریافت کد رهگیری هزینه ای چند صد هزار تومانی از خریدار طلب می کند، در صورت مشاهده این چنین وضعیتی را به اتحادیه مشاور حمل و نقل شهرستان مربوطه گزارش دهید و شکایت خود را در املاک خاطی مطرح نمایید.
شاید به علت فرار مالیاتی مشاور حمل و نقل کد رهگیری را به شما ندهد و بگوید که لزومی ندارد و از این چنین سخنان و بگویند شما به آن نیازی ندارید یا که بدرد بخور نیست، ولی کد رهگیری را از او بخواهید که به شما بدهد، سعی کنید که در مراکز معتبر ارتباط برقرار کرده و معاملات خود هم را به ثبت رسانید.
برای دریافت کد رهگیری باید به چه نکاتی توجه کنیم؟
ملاکی که برای صحت پیش از اخذ کد اخذ آست، تاییدیه بار به واسطه گیرنده است. به طوری که افراد قبل از انجام کاری باید به شرکت پست بروند و تاییدیهای حمل و نقل و اطلاعات لازم را دریافت کنند.
تنها مراکز حمل و نقل و مشاورین دارای مجوز اتحادیه اجازه دارند که به همراه کد رهگیری و برچسب هم تنظیم کنند. برای صحت قرارداد ذکر شده، قرارداد خودتان را در آژانسها ی حمل و نقل و باربری تنظیم کنید.
بعد از تحویل گرفتن قرارداد،طرفین را به دقت بررسی کنید که مشخص شود اشتباه ذکر نشده باشد. همینطور از وجود کد QR قرارداد و برچسب مربوطه در بالای قرارداد اطمینان حاصل کنید.